tisdag, februari 19, 2008

Originalmålat timmer


Hittade originalmålade timmerstockar i hallen igår. Och tapetrester från förra seklets början!

Vi ska flytta en dörröppning från hallen in till köket för att göra plats för garderober i hallen. När vi rev bort spånplattan på väggen så upptäckte vi att öppningen redan flyttats en gång. Det kan man se på målningen ovanför dörrposten.

Jag skyndade mig fram med kameran och förevigade den gamla tapeten innan den går för motorsågen. Kul att dokumentera för framtiden om inte annat.

10 kommentarer:

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Tackar för rar kommentar i bloggen...idag visar hon ännu mer..kika in!!

Härliga bilder...påminner om vår stuga jag hade som liten...där kunde man se ett antal tapeter, fr massor av sekel!!!

Ha en härlig dag!!
♥Kram Millan♥

Solsjö - Under en vind sa...

Visst är det kul när man hittar rester och historia i väggarna!!

Ha det gott, kram!

Hanna i Det stora grå huset sa...

Verkligen häftigt! Jag skulle ha blivit alldeles till mig!
Ha det gott!
Kram Hanna

Handplockat sa...

Jag smäller AAAAAAAAAAAV kan ni inte spara och visa den underbara orginalmålade timmer väggen någonstans i hallen

går det inte att visa bara en del ec den mot köket som en fondvägg

gulp jag får hjärtklappning

kramelikramar

Lea sa...

tjenamoss.. jag ser att min kommentar från gårdagen inte finns med .. Vadan nu detta? Ja ja den gick i alla fall ut på att väggmålningen var helt underbar!!!
haha tror du att jag skrattade när jag läste om din domarfadäs ... det var ju ett smart drag måste jag ju säga om man vill missa en match. Nu har jag bara en lång skoldag kvar innan lovet, undrar om jag längtar mer efter lovet än eleverna det är i alla fall troligt!
Ha en bra torsdag!
/Lea

Smycka dig sa...

Helt sagolikt det är ju som att vandra bakåt i tiden org målningen är ju underbar måste komma och se...
Ha det bäst vi hörs imorrn
Kramis
Lotta

Änglahem sa...

Vad ni hittar skatter i erat hus!!!
Jag tänkte precis som Handplockat, går det inte att spara en bit som ett litet blickfång...det är ju trots allt historia detta! Men samtidigt förstår jag dig..hade nog också rivit det hela, svårt när det inte riktigt är ens stil så att säga.

Ha det så gott uppe i snön! (Jag vet inte om detta var ironiskt eller ej, kan inte bestämma mig)
Kram
Ulrika

Cattis sa...

Så bra att du dokumenterade det ni hittade. Huset bär helt klart på en hel massa historia...

Såg att din gubbe firar bemärkelsedag samtidigt som min dotter. En bra dag att fira på :-)

Kram
Cattis

Anonym sa...

Men oj vad läckert att hitta såna konstverk!

Ullet sa...

Så underbart timmer! Fantastiskt! När är ert hus byggt? Inuti vår gård finns timmerstommen kvar och när vi renoverade köket fann vi ett timmer med inskriptioner från 1694. Mysigt!