söndag, mars 09, 2008

Hemma-hos min syster


Jag tänkte visa lite bilder från min systers hus. Vi hade en gör-om-hemma-hos-helg i somras när jag var hos henne. Hon behövde ett nytt sovrum för sig. Barnen har de två sovrum som fanns uppe på övervåningen. Allt annat var ett enda stort all-/arbets-/sovrum. Det var ju som att sova på E-4:an. Tyvärr glömde vi i ivern bort att ta före-bilder. Men här ser ni i alla fall delar av det färdiga resultatet. Det blev ett lyft kan jag garantera!


Syrran och jag skissade en natt fram en ide som vår kära far senare fick genomföra. Det blev en ny vägg mellan fönstren med lite avfasat hörn för att inte väggen skulle kännas så dominant. Ena delen blev sovrum och andra delen blev till arbetsrum. Kära far har lagt nytt golv på hela övervåningen. Jag tapetserade och syrran & mamma målade. En riktigt familjeproduktion med andra ord.



I sovrummet satte vi upp en fondtapet med vita stora medaljonger på silvervit botten. Den enfärgade tapeten är samma som bottenfärgen på den mönstrade tapeten och tar vackert upp färgerna på omgivande textilier.




I sovrummet finns även ett litet utrymme med snedtak och en dörr ut till en liten underbar balkong, perfekt för en tidig frukost en varm sommarmorgon. Utrymmet fick bli till ett dressingroom med plats för kläder och hyllor för förvaring och en liten skrivhörna. Som avskiljare mot sovdelen satte vi upp ett tråddraperi med lysdioder bakom så att ljuset silas genom.




Det nya sovrummet går i färgskalan vitt & silver med rött som accentfärg. Vilsamt och vackert!




Det nya all- och arbetsrummet fick en ny arbetsplats vid fönstret.

Här en bild på allrummet, taget från arbetshörna mot toadörren och ingång till ett av barnens rum.

Trapphuset kläddes in med pärlspont som vitmålades. Trappan ska också målas vit.


Detaljer från trapphuset.

11 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Verkligen fint resultat!!!! Kul att göra det tillsammans! Ha en skön söndag! Kram!

Anonym sa...

Hittade precis hit, jättefn'in blogg du har, ska titta runt lite mer nu

Cattis sa...

Men jösses så duktiga ni är!
Blev ju ett underbart bra resultat.
Jag blev ju nyfiken på hur balkongen ser ut oxå... känns ju som ett drömsovrum för mig ;-)

Kram
Cattis

Handplockat sa...

Så kul att få se det ni jobbade med. Du var väl där en hel vecka! vilket resultat HEL SNYGGT

hoppas Irja gjorde succe, jag satt hemma och deppade då jag inte orkade följa

ha ne bra måndag
har S kommit hem välbehållen?

Synnøve. sa...

Hej.
Det var fint det rummet. Ska tänka på det nu när ska upp och göra om på övervåningen.
Har letat efter dig....
Var inne hos dig i janura då hade du problem med strumpor och tvättmaskin hihi.
Undrar lite försiktigt, kan jag länka dig?
Kram Synne från nabolandet :D

Handplockat sa...

Helooo
hoppas allt är bra och att guuuben kommer hemåt snart =)

Hur går det med photoshoppandet är vi nog många deltagare nu? vet du vilken dag det blir
jag smålängtar ju =)

En galen läkare har sjukskrivit mej! tänk vad konstigt han lyssnade inte på mina försök till att jag skulle kunna jobba!

det e heldeppigt att inte få jobba denna vecka då vi ska ha invigning på huset på torsdag och då det kommer massa kuliga varor på jobbet.....
Men nu jäkl... ska här vilas Jag måste bli frisk nu.

tur att din dotera ställde upp i går på jobbet =)

ha en bra tisdag

Smycka dig sa...

ooh vad fint ni gjort i P:s hus det blev underbart fint och praktiskt, jag har bara varit på nedervåningen och det var evigheter sen.... men huset har alltid varit väldigt fint..

Kul med hemma hos reportage..
Kramis
Lotta

Lea sa...

Tjenamoss... så roligt att göra tillsammans med hela familjen, det blev ju alldeles super duper nice!
HA det bra, kul att ni ska få gå på kurs förresten...
Tjingelong!
/Lea

Handplockat sa...

hej igen
jaaaa jag veeet jag kan inte hålla mej
måste b lotta skriva ett nytt inlägg så inte alla läser mina kommentarer där
jag blir ju galen när jag inte kan ringa och prata med dem
utan ska helst vara tyst hela tiden.
du har så sant i det du skriver
Om jag inte spelat revy sista dagen och om jag inte hade haft så brådis tillbaka på jobbet skulle jag vara frisk nu
men nu missar jag det roliga bara för att jag inte lyssnade på kroppen.

och den där väggen säger alla är så hemsk så jag måste ta det lungt nu Jag vill ju inte träffa den där "väggen"

Har sambon kommit sig hem nu?

rossliga kramar

Handplockat sa...

"S t a l k e r n här igen"
så bra att han kommit hem
duu det där med kråkan i halsen låter ju som den sång jag sjunger... kanske du åxå har myckoplasma eller vad det nu då heter..

inte just jag är avis på ditt ikea besök

...anna vill åxå....

Anonym sa...

Hrm, en norrlänning jag inte tror jag hälsat på förr? :P

Fint det här blev, gillade trappen väldigt mycket! :)

Fiffigt med draperiet där, blev riktigt fint!