fredag, april 04, 2008

Glasveranda och Stockholmsbesök



Jag och min äldsta dotter var i Stockholm förra helgen. Vi passade på att gå på Nordiska museet och titta på de utställningar som visas just nu. Det fanns mycket roligt att titta på. Bla var det en utställning om väskor & skor genom tiderna. Jättekul!
Men det jag gillar mest med just Nordiska Museet är utställningarna om våra svenska traditioner. Så vi knatade upp till den våningen, fastän fötterna skrek av de hemska skorna jag tryckt ner dem i. Bara för att jag ville se chich ut. Men hur chickt är det med en lätt haltande gång kombinerat med strategiska pauser här och var bara för att kolla om fötterna fortfarande lever?
Det finns inget bekvämt med de skorna, så dom fick sluta sina dagar i en soptunna på Hötorget, till min dotters glada hejarop. Jag orkade inte mer då! Jag fick bara nog och hivade iväg dom. Vi fick glada i hågen gå och köpa nya skor innan vi kunde fortsätta. Men det är en annan historia, som jag inte tänker orda mer om nu.

Hur som helst... jag bara dog när vi kom upp på våningen om våra svenska traditioner.
Det första jag såg var: Min våta dröm nr 1!!!
Min glasveranda, fanns där! Den kanske aldrig kommer att bli mer än en våt dröm, men vad gör det, jag har den på bild iaf! Nu har jag något att visa för min sambo när jag ska förklara hur min dröm ser ut. Min vision! Jag är lyrisk!!!
Det är nog därför jag ändå klarade av att fortsätta ändå till Hötorget innan jag kastade skorna till slut. Jag gick på adrenalin.
Min resas höjdpunkt, alla kategorier!
(Fast vi åt sååå gott på en mysig liten restaurang i Gamla Stan, det var en annan höjdpunkt)

11 kommentarer:

Änglahem sa...

Våt dröm?!! Men Vero då....eller är det jag som är dum nu?!!*fniss*

Välkommen tillbaks gumman!! Roligt att höra att det börjar gå åt rätt håll!! Är just för tillfället inte riktigt på topp, så jag ber om ursäkt att jag missade förra inlägget!! Men jag är sååå glad att du är back on track! Livet går upp och det går ner....
Har saknat dina härliga inlägg och din vänliga & härliga själ!!!

Ha en jättebra helg!!
Kramaaar
Ulrika

Lea sa...

Tjohoo i snöstormen!
Så underbart att få dra till huvudstaden... men du chica skor i huvudstaden...
Man löper ju gatlopp från morgon till kväll när man är där.. fniss jag ser mig framför dig kasta skorna i soptunnan och barfota gå in på närmaste skoaffär..hehe eller kanske inte. Blir spännande att höra den historien.
Ha en bra helg!
/Lea

Synnøve. sa...

Vilken helg ni haft...
Har aldrig varit på dessa museum, men borde kanske ta en sväng dit när vi är i Stockholm nästa gång.
Synne:D

Handplockat sa...

Låter som en "typisk verro helg" =)
= något snyggt att vila ögonen på+flärd(skorna)+go mat på mysig resturang+shopping

Jag tor ni hade en toppen helg 6 det behövdes ju =) i snöyra och vårens frånvaro.

Jag sitter på jobbet hela helgen och jobbar (är du haj på tabeller? & diagram nåt enkelt program eller så??? slå en pling om du kan tipsa mej jag är i behov av hjälp)

Gör nåt mysigt i helgen (U jobbar så den här helgen går i arbetets tecken)

Cattis sa...

godmorgon Vero!

Nu har du ju varit nästan hemma hos mig ju!
Har man bra promenadskor är det gångavstånd hem till en fika i mitt kök...

Nordiska museet ja, det skulle jag gärna besöka, om man fick ta med sig sin lilla hund ;-)

Jag har just möblerat om hemma så nu har jag en "våt dröm" (använder man uttrycket i såna sammanhang *fniss) om en vacker utsikt från fotändan.
Klurar på exakt vad och var jag ska finna den.

Kram
Cattis

Gårdsromantik sa...

Hej!

Jag har faktiskt kikat här tidigare.
Det är extra kul med en till som är i renoveringstagen - men då hade du tagit en liten paus!

Kul att du är tillbaka igen.

Går det bra att jag länkar tiill din blogg.

Samlar på mycket - bl a Norrbottensbloggare.

Ps jag är imponerad av din tekniska finess med bl a musik på bloggen - är själv bara nybörjare.

Kram Maud

mittiminvillervalla sa...

Hihihi! Ja du är då härlig du! Slängde du skorna innan du köpt nya eller efter???

Nog fattar ju jag att du föll för den verandan. Den är ju helt underbart vacker! Och så kul med Stockholmsbesök.

Jag och en kompis åkte tåg ner för en par år sen och kollade runt på massor av olika museer (heter det så?) ;o)

Vi var båda usla på att hitta. Men vi skaffade en karta och lärde oss hitta runt ganska bra. Utom en gång då råkade vi bli för självsäkra och hade hamnat "utanför kartan". När vi sedan irrat oss fram ett tag upptäckte vi att vi hamnat på Malmskillnadsgatan. Hahahaha! Då hjälte det inte att fötterna redan dött för någon timme sen. Då pinnade vi på rätt snabbt vill jag lova! Inte för att jag tror det varit någon större risk att vi skulle blivit "erbjudna" nåt där inte! ;o)

Vi skrattar i alla fall fortfarande gott åt det där :o)

Kul att se dej här igen Vero :o)

Kramelikram

Monika

A home far away sa...

Vad kul att spendera tid med dottern i Stockholm låter som en intressant helg!

mittiminvillervalla sa...

Nu blir jag då alldeles tårögd! Du har det själv jobbigt och visar mej sån omtanke. Det är så stort gjort av dej! Gulledej!:o)

Inte är det du! Det är världen! ;o) Du är helt normal helt enkelt! Det är tillåtet med uppochner perioder. Det kallas att vara mänsklig. Bakom molnen finns alltid solen. Snart kommer du att känna det fullt ut du också, det är jag helt säker på!

Stoooora varma kramen till dej Vero!

Monika

Gårdsromantik sa...

Hej igen! :)

Länka du också.
Känner igen mig så väl i din berättelse - vi skulle på en husvisning på Östermalm och jag skulle tvunget ha på mig de nya HÖGklackade stövlarna. Jag har inte användt dom sen dess - ryser bara jag tänker på det.

Verandan vill jag också ha - men det blir nog "bara" en förstukvist.

Kram Maud

hugan sa...

Hej där! Underhållande historia om dina skor, har gjort så med min gamla skidutrustning en gång i tiden, riktigt skönt om man är nog förbannad!

Glasverandans fönster är ganska identiska med våra! Våra sitter på ett "burspråk" duger fin det med!

Nu ska jag kika vidare!