tisdag, april 15, 2008

Hundtricket...

Jag har gjort hundtestet. Jag blev en:

Berner Senner
Berner sennen är en stor lugn hund med jämt och lugnt temperament. Men den är också mycket ivrig och leklysten. Berner Sennen är en självsäker, orädd, uppmärksam och godmodig hund. Den är sugen på att lära sig nya saker och mycket vänlig. De är vaktiga men samtidigt hängivna folk den känner. Självsäker och vänlig inför främmande. Älskar att vara ute sommar som vinter.

Här kan du själv se vilken hundras du skulle vara om du varit hund. (om man nu vill veta det)

Jag vete sjutton om det stämmer på mig med ett jämt och lugnt temperament. Jag hade nog gissat mera åt en ettrig terrier eller nåt sånt, fast stor. För det lutar mera åt att jag har temperament! Absolut!!!
Jag skulle nog varit en eldig italienare eller något sånt och inte en sävlig norrländska om man skulle testa vilket folkslag eller från vilken del av världen man kom ifrån. Dom som säger att norrlänningar är tysta, timida och sävliga har aldrig träffat min familj. Vi är allt utom tysta och sävliga.


Vi viftar med armarna när vi pratar, babblar i mun på varandra och överröstar gärna varandra för att kunna höras ordentligt. Mitt i allt så börjar någon sjunga högljutt, samtidigt som tvn står på med ljudet ordentligt uppskruvat. Det är inte ovanligt att någon tar fram ett instrument och börjar spela, men på en helt annan melodi. Dragspel förekommer, till kvinnornas stora fasa.

Kvinnorna i familjen är handlingskraftiga, starka personligheter som gärna tar plats och pekar med hela handen vart skåpet skall stå, oavsett dom är infödda i familjen eller ingifta. Männen är tysta, snälla och starka (oavsett de är infödda eller ingifta). Men när de retat sig nog och det väl tänder till så bävar självaste åskguden. Tvister inom familjen diskuteras högljutt och vilt gestikulerande. Tydlig envishet utmärker båda könen. Byggnationer och ständiga renoveringar på hus och gårdar förekommer inte sällan.


Rökare förpassas utomhus och får dessutom en ordentlig föreläsning om rökningens skada på hälsan. Barn välkomnas med öppna armar oavsett de är egna eller andras.
Vi häckar gärna i flock under sommarhalvåret, då mat av allehanda slag avnjuts tillsammans. Gemensamma fester kännetecknas av tjo och tjim, lek och stoj och sång med musik till långt in på småtimmarna. Husdjur är mer en regel än ett undantag.

6 kommentarer:

Änglahem sa...

Hihi...jag tog testet och blev en bullmastiff!!!! Tur att jag inte ser ut som en sådan!!! Du är ju iaf sööt som hund!!!
Men annars tycker jag att ni låter som en stor, härlig och underbar italiensk familj!!!! Inte alls som den stereotypa bild man har av norrlänningar......

Ha det gottigt min vän!!
Kramar
Ulrika

karrakolan sa...

Jasså du blev en Berner senner. Kul att du gjorde testet, jag hörde om hundtestet på radion inatt när jag körde hem och blev nyfiken själv. Var hemma fem minuter över ett.Brage tog testet nästan själv och blev till en Bulldog. Han kan nog inte förstå det själv. Men kanske Bassar och bullisar har något gemensamt.
Kramisar Carola

Solsjö - Under en vind sa...

Underhållande läsing!!! Kram!

Synnøve. sa...

Den testen ska INTE jag göra...
Blir säkert en ettrig liten terrier som alltid ska ha sista voffet hehe....
Kram Synne :D

Handplockat sa...

=) UNDERBAR läsning

Japp jag fick smset jag var så TOK stressig i går jag bara hannnnn inte svara. Du ev är "loppis ingela" sugen på att gå kan inte du slå henne en pling hon undrade vad det kostade.

Jag ska till loppisen fre lör sön med grejs (är gräsänka "u" ska tälta och fiska i fjällen)vill du ha ett kundnummer på loppisen så slipper du stå och sälja själv

hör av dej

kramelikramen

Smycka dig sa...

Tjenis..polar´n
Jag har varit hemma några dar, nacken och ryggen krånglar...verkar vara nåt som kom efter olyckan. Vi får väl se efter läkarbesöket;D

Jag kollade direkt vad jag var och jag skrattar än..en cocker spaniel..inte direkt en favorit ras;))
Det stod en av världens mest uppskattade hundraser. robust snäll och barnvänlig:..Stort behov av kroppskonakt och närhet...
Men även stor aptit på livet och mat, har lätt att äta till sig övervikt=D stämmer ju bra på mig
hi hi.

Hörde om kursen men min egen kurs bör nog avslutas först innan jag gör något annat;))

Ha det bäst
Kram
Lotta