lördag, mars 01, 2008

Längtan till stugan...

Min sommaridyll

Jag längtar ut till stugan. Det börjar vara den tiden på året när längtan sätter in som värst. Vi brukar åka ut dit och koppla av.... med att snicka och måla.

Senaste projektet där är underspikning på altanen och en vägg för att få lite mer ombonat uterum på baksidan ner mot sjön. I väggen ska det sitta två fönster mot skogen till, för en lite luftigare känsla. Det blir nog fint i sionom tid, när det blir klart.


Här har jag precis reglat upp för panelen och fönsterraden.

Och här börjar det ta form...
Baksidan är klädd med vanlig locklistpanel för att smälta in och bli en del av fasaden. Fönstren är de gamla från huset hemma. Vi satte in nya på övervåningen när vi inredde den och gjorde fyra sovrum där. Men det passade ju bra, då kunde jag använda de gamla till stugan.


De blev som nya efter jag skrapat dem. Sen fick de en skyddande lager av inpregnerande grundolja innan jag kittade om glasen och slutligen målade med ny fin oljefärg.
Jag funderar på att spröjsa upp med krysspröjs denna sommar, men får se om jag hinner.
Insidan av väggen är klädd med pärlspont som jag målat i en gråvit nyans. Det bryter av fint mot den röda väggen.

Jag lovar att ta bilder på den färdiga väggen och visa så snart som möjligt.

12 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Vad mysigt det ser ut!!!

Kram!

Villa elva-kulla sa...

Vad fint och ombonat det kommer att bli i ert uterum.
Vilka härliga bilder från trädgårdsmässan i Älvsjö, men bilderna på läckerheterna från Kambodja var jag inte riktigt lika förtjust i *ryser*...:)
Ha en trevliglig helg/ Jennie

Marita sa...

Snaaart är det vår humlan, misströsta inte! Vilka mysiga bilder, jag blir ju lite stugsjuk... Vi är kvar i sta´n i helgen och listar...
Kramis Marita

Lea sa...

Jag vet inte om det är inbillningen eller om det kan stämma att du aldrig är sysslolös...
herregud människa så många projekt, men, men jag känner igen mig verkligen.
Och du vilket underbart växthus!
Jag drömmer om att få åka och inspireras på trädgårdsmässa men jag tror att jag åker till Umeås mässa i alla fall.
Ha en fortsatt trevlig helg!
/Lea

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

hej, så mysigt det ser ut, vill medha ett sommar ställe!!Min drömm!!Uppväxt med ett,så varje sommar i 25 år tillbringade vi på landet , härligt!!Finns tyvärr inte kvar längre!!
Ha en härlig dag!!
♥Kram Millan♥

Handplockat sa...

helooo
förstår att du längtar till stugan
=)
finns det ingen länk kvar till reportaget aftonbladet gjorde om Er i stugan =)
så du kan visa bloggarna

Jag längtar till påsk tur att det inte långt kvar nu när vi inte fick åka på sportlovet

(sitter alldeles darrig på jobbet i dag men åker hem om det blir för jobbigt)

hoppas du e piggare

sojnes

mittiminvillervalla sa...

Puh! Hur orkar ni! Ni bara jobbar och jobbar! Inte nog med hemmet, ni håller på i stugan också! :o)

Kan denna energi och fixarglädje köpas på burk månne?! ;o)

Vi fick dagens trevliga överraskning här idag så nu väntar nog ganska stora reparationer för oss också! Nog för att det behövdes redan innan också men inte av detta slaget.

Det läcker från ovan! Nu kan du fundera ett tag! ;o)

Smältvatten från snön på taket pressar in i väggen i hallen så nu rinner vatten nedför väggen där! Sååå snyggt och fint så! Det är så man kan bryta ihop! Vi satte upp ett rasskydd och tydligen har inte firman tätat ordentligt! Gullpluttarna! ;o)

Som du förstår så står dom inte särskilt högt i kurs!

Hur går det med förkylningen? Är du krasslig än!

Tänk om vi kunde trolla fram sommaren med en enda liten vift med hammare ;o) (var det bästa jag kunde komma på, är nog allt spikande och byggande hos dej hihihi! )


Kramar till dej!

Monika

Handplockat sa...

ååh så spännande
allas är ju en bra tidning
kommer det på samma tema som Aftonbladet=)
att du snickrar och att han sköter markservicen
=)

Anonym sa...

Hej på dig!
Ja,det är så fint!!!....(dokumentet alltså)
vi har kvar 2 st till ett pris av 699:-/st.
Ja visst är det en härlig tid nu på våren med stugvistelser och kanske lite skoterkörning....

Kram
Pernilla

Anonym sa...

Ja oj vad skönt det ska bli med sommar och möjlighet att hålla till i stugan igen (för de som har en stuga då....) Jag längtar jag med!

Lea sa...

Är bara inne och kollar läget... hoppas att allt är bra med dig!
/Lea

Handplockat sa...

hej hopp
va kul köpte du stämplar som man monterar eller?

åh kan inte jag få haka på nån gång när du ska på kurs till stan =)

Såg du på revysidan att vi får kulturstipendiet i gen + att det ärr ändrad tid på roknäsrevyn!!!

om inte förr så syns vi på söndag (måste nog och ta en odling i morgon, är sämre igen, men då får jag väl talförbud igen)

sojnes